Samenwerken met Magic Maze

Altijd zin gehad om samen met je team een winkelcentrum te beroven? Grijp je kans met Magic Maze, een vlot en hilarisch spel waarbij alles draait om samenwerking en communicatie.

Wat is het idee

Vier avonturiers willen het winkelcentrum beroven en het is aan jullie om de avonturiers hiermee te helpen en hen de weg te wijzen. Aan het begin van het spel is de plattegrond van het winkelcentrum echter nog niet bekend, de juiste weg ontdek je door tegels om te draaien. Zoals bij elke inbraak heb je geen zeeën van tijd (als de zandloper leeg is hebben jullie verloren) en uiteraard is stilte vereist. Jullie willen de politie immers niet alarmeren… Als het lukt 4 voorwerpen te stelen en het winkelcentrum te verlaten voordat de politie komt, hebben jullie gewonnen.

Samenwerken

Zoals bij elke geslaagde beroving is een goede samenwerking vereist. Bij Magic Maze draait alles om het inzetten van talenten. De een kan de avonturiers vooruit bewegen, de ander achteruit, weer een ander naar links of rechts. Slechts 1 persoon weet hoe de roltrappen werken en weer een ander kan portals activeren of een nieuwe tegel aanleggen. Dat betekent dus dat je elkaar nodig hebt om de avonturiers door het doolhof van gangen te bewegen.

Communiceren zonder te praten

Normaal gesproken zouden jullie gewoon overleggen en zo. Maar ja, je bent hier een winkelcentrum aan het beroven en dan kunnen jullie natuurlijk niet hardop praten. En dat is nu precies de uitdaging van Magic Maze: je mag niet praten, geen dingen aanwijzen en elkaar niet aanraken. Je krijgt vooraf de kans een plan af te spreken, maar zodra de zandloper wordt omgedraaid, is het stilte. De enige manier om elkaar iets duidelijk te maken, is door een rode ‘doe iets’ pion voor iemand neer te zetten en de ander indringend aan te staren.

Stel dat ik bijvoorbeeld de avonturiers alleen vooruit mag bewegen. Ik heb net de gele pion vooruit gezet maar stuit dan op een roltrap. Daarvoor heb ik mijn teamgenoot nodig, maar die is ondertussen druk bezig met de oranje pion en ziet niet dat ik op hem wacht voor geel. Ik zet de rode ‘doe iets’ pion voor hem neer (en bij ons gaat dat gepaard met een hele harde tik op tafel, iemand moet het natuurlijk wel merken) en kijk hem vol ongeduld aan. Ik krijg een vragende blik terug, hij ziet niet dat de gele pion actie van hem vereist en gaat maar verder met de groene pion. Argh. Ondertussen zet een andere teamgenoot de rode ‘doe iets’ pion met een harde klap voor mij neer. Oh help, ik moet blijkbaar ook wat doen.

Oefening baart kunst

Tel daarbij op dat de zandloper in notime leeg is (je start met slechts 3 minuten) en dat er in het winkelcentrum slechts een paar oplaadpunten zijn en je voelt de stress… Doordat een spelletje echter maximaal 15 minuten duurt, kun je het altijd nog een keer proberen. Het leuke is dat je echt op elkaar ingespeeld raakt en je als team steeds beter wordt. Oefening baart kunst!

Enkele mogelijkheden

Wat kun je allemaal met Magic Maze? Enkele mogelijkheden:

  • Als leuke, korte teamactiviteit tussendoor. Als start van de dag, als onderdeel van een heidag of gewoon tijdens de borrel
  • Als onderdeel van een onboarding, bijvoorbeeld om elkaar te leren kennen of een teamgevoel op gang te brengen
  • Als onderdeel van een selectiedag of assessment, om te kijken hoe iemand samenwerkt, lichaamstaal leest of omgaat met tijdsdruk en stress
  • Om reflectie op gang te brengen. Door de hectiek komen primaire reacties en emoties naar boven die zich uitstekend lenen als startpunt voor een reflectiegesprek
  • Als teamgame of voor teambuilding om beter te leren samenwerken en te communiceren

Magic Maze en corona

Je speelt het spel aan tafel en doordat je allemaal op dezelfde tegels bezig bent, past het oorspronkelijke spel niet binnen de coronaregels. We hebben echter geëxperimenteerd en er zijn zeker mogelijkheden.

  • Je kunt een teamleider aanwijzen die de pionnen verplaatst op aanwijzing van de teamleden. De teamleden mogen hierbij alleen een kleur pion en een actie roepen (gele pion naar het noorden, oranje pion met de roltrap). De teamleider mag niet praten, hij mag vooraf uiteraard wel regels afspreken.
  • Bovenstaande variant kan op deze manier ook online. Voorwaarde is wel dat er een goede camera is die het spel en de deelnemers goed laat zien.
  • Je kunt ook een XXL-variant maken waar iedereen omheen staat. Spelers mogen dan om de beurt een of meer reuzenpionnen verplaatsen en verlaten het speelveld zodra ze klaar zijn, een nieuwe tegel aanleggen mag altijd. Dit is erg leuk om buiten te spelen. Je zou bijvoorbeeld iedereen een waterpistooltje kunnen geven om aan te geven dat de ander iets moet doen…

Praktisch

Auteur: Kasper Lapp
Uitgever: Sit Down!
Aantal spelers: 1 tot 8
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 3-15 minuten
Prijs: ca. 25 euro

Geef een reactie