Educatieve escape rooms

Een escape room in plaats van een klassikale training?

Ik ben groot fan van escape rooms en ik vind het dan ook geweldig om te zien dat steeds meer organisaties dit concept inzetten voor leren & ontwikkelen. Zeg nou zelf, een escape room is toch een veel leukere manier van leren dan een paar uur op een stoel zitten en luisteren naar een docent?

Een educatieve escape room is een escape room waarbij het de bedoeling is dat je iets leert, dat je bepaalde leerdoelen haalt. Laatst sprak ik bijvoorbeeld iemand die bezig was met een escape room om kinderen op de basisschool bewust te maken van de plastic soep. Ook de Wageningen University heeft een escape box ontwikkeld rondom dit thema waarbij de leerlingen moeten zien te ontdekken wat voor plastic de onderzoeker in de buik van de stormvogel heeft ontdekt. Geweldig.

Escape box Wageningen University

Een leerzame escape room: is dat wel leuk?

Veel mensen vinden escape rooms leuk vanwege de ongedwongen sfeer, het mysterieuze en het lekker zelf mogen ontdekken en uitproberen. Kan dat nog wel als je er vooral iets van moet leren? Is een escape room dan nog wel leuk? Als je de reacties van de kinderen leest op bovengenoemde escape room over de plastic soep, dan is het antwoord ja. Een educatieve escape room kan zeker leuk zijn.

Vergeleken met traditionele manieren van leren is een escape room natuurlijk al snel een stuk leuker. Zoals een van de leerlingen uit het artikel over de plastic soep zegt:”Als we dan toch moeten rekenen, dan liever zo.”

Juiste balans tussen spel en leren

De kracht van een escape room zit hem vooral in de beleving. Emoties als spanning, verbazing, stress, humor en trots volgen elkaar razendsnel op. Eenmaal binnen stap je in een andere wereld waar alles iets kan zijn en niks is wat het lijkt. Ook bij een educatieve escaperoom moet deze beleving centraal staan.

Thema en sfeer

Een belangrijk element bij beleving is het thema en de sfeer die wordt gecreëerd. Dat begint vaak al bij het introductieverhaal.

Kamer 237
Het is 23 juli 1970 als de schrijver Charles Grady samen met zijn vrouw en twee dochters intrek neemt in ons hotel. Hij is van plan om voor langere tijd te blijven zodat hij in alle rust zijn nieuwste boek kan vervolmaken. Naar het schijnt is het juist die rust die ervoor gezorgd heeft dat Charles al het contact met de realiteit verloren heeft en volledig is opgegaan in zijn boek. Het is voor iedereen een mysterie wat er precies gebeurd is, maar Charles Grady en zijn gezin zijn nooit uitgecheckt uit Kamer 237.

Dit is het verhaal van Kamer 237, een escape room in Volkel. Hiermee zet je meteen een spannende sfeer neer. Tel daar een spannende manier van vertellen bij op en je voelt de spanning al voordat je de kamer überhaupt binnen bent gegaan.

Als je (educatieve) escape room wil maken, wees niet te voorzichtig bij het bepalen van de setting en de inrichting van de ruimte. Kies voor een afwijkende setting in plaats van een realistische. Dat is niet alleen leuker, het vergroot ook de leerimpact. Een setting die totaal niet lijkt op de dagelijkse werkomgeving zorgt ervoor dat mensen zich vrijer voelen, meer durven te experimenteren en minder bang zijn om fouten te maken. Heb lef en speel met emoties.

Tot slot nog enkele tips

  1. Een escape room doe je met een groep. Dit betekent dat niet iedereen alles zal doen en dat je gebruik kunt maken van de kennis en kunde van anderen. Iets om rekening mee te houden bij individuele leerdoelen die gaan op kennis en kunde
  2. Leerdoelen die gaan om samenwerken, communiceren en andere teamdoelen zijn uitermate geschikt voor escape rooms
  3. Een escape room is zeer geschikt om een bepaalde sfeer neer te zetten. Leerdoelen die gaan om werken onder bepaalde omstandigheden (chaos, tijdsdruk, paniek, angst, humor etc.) zijn dan ook zeer geschikt
  4. Focus. Maak leerdoelen niet te groot en houd het aantal leerdoelen beperkt
  5. Zorg voor eenheid. Bij een escape room is een sterk thema belangrijk, de uitwerking van de leerdoelen moeten binnen dit thema passen

Geef een reactie